@article{oai:dmu.repo.nii.ac.jp:00001955, author = {山根, 美智子 and 山本, 勝則 and Michiko, Yamane and Katsunori, Yamamoto}, journal = {獨協医科大学看護学部紀要, Bulletin of Dokkyo Medical University School of Nursing}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は,1998年から2007年の間に発表された,精神科看護継続教育に焦点を当てた研究を分析することにより,精神科看護継続教育研究の動向を明らかにし,精神科看護継続教育の発展に必要な研究内容や今後の研究遂行上の課題を検討することである.47の文献を分析した結果,研究の出版年は最近5年間に集中していた.研究対象は,全国の看護師を対象としたもの1,県内の看護師を対象としたもの8,一病院の看護師を対象としたもの15,一病棟の看護師を対象としたもの10,認定看護師・専門看護師を対象としたもの2,事例8,その他3であった.論文の中で「取上げられている問題」を抽出し分析した結果【ニーズに合わない教育プログラム】【専門性の高い教育プログラムの不足】【中堅看護師の研修の不足】【継続性のない教育プログラム】【研修参加の障害】の5つのカテゴリーが明らかになった.改善のための「方法の提案」を抽出し分析した結果【個人のニーズを尊重した研修の企画】【専門性を高める教育プログラムの企画】【学ぶことを支援する体制】【現場で活かせる研修内容】【継続的な研修の企画】【中堅看護師の教育体制の充実】【新人教育の体系化】【地域教育ネットワークの充実】【看護基礎教育と継続教育とのつながりの明確化】の9つのカテゴリーが明らかになった.分析結果から個人のニーズを尊重し,個別性に対応した中堅看護師の継続教育とその支援が求められていた.対象とした研究には精神科継続教育のシステム開発に向けた研究はなかった.精神科看護継続教育のシステム開発に向け,精神科看護師の学習ニード,学習継続の要因についての研究が必要であることが示唆された., The purpose of this research is to analyze studies published between 1998 and 2007 that focused on continuing education for psychiatric nurses. In order to elucidate trends in research on continuing education for psychiatric nurses and examine future issues in research, we analyzed 47 articles. Those articles were mostly published within the last five years. The most common subjects were nurses at a single hospital (n=15), followed by nurses at a single ward (n=10), nurses within a prefecture (n=8), Certified Nurses and Certified Nurse Specialists (n=2), nurses nationwide( n=1), case studies( n=8), and other( n=3). Analysis of problems covered in research revealed the following five categories: "educational programs not meeting needs", "lack of educational programs with high expertise", "lack of training for mid-level nurses", "lack of continuity in educational programs", and "impediments to participation in training". Analysis of proposed methods revealed the following nine categories: "plans for training that onsiders individual needs", "plans for educational programs aimed at enhancing expertise", "systems for supporting learning", "training contents that can be applied in work settings", "plans for continuous training", "development of education systems for mid-level nurses", "systematization of education for new nurses", "development of regional education networks", and "clarification of the connection between basic nursing education and continuing education". No studies focused on development of a system for continuing education in psychiatric nursing. These findings suggest that more research is needed to determine the learning needs and factors among psychiatric nurses in order to develop the system for continuing education in psychiatric nursing.}, pages = {1--12}, title = {精神科看護継続教育に関する研究の動向}, volume = {1}, year = {2008} }