@article{oai:dmu.repo.nii.ac.jp:00001956, author = {佐藤, 佳子 and 米澤, 弘恵 and 荒添, 美紀 and 石綿, 啓子 and 豊田, 省子 and 大下, 静香 and Yoshiko, Satoh and Hiroe, Yonezawa and Miki, Arazoe and Keiko, Ishiwata and Shouko, Toyoda and Shizuka, Oshita}, journal = {獨協医科大学看護学部紀要, Bulletin of Dokkyo Medical University School of Nursing}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は,プリセプターを担うことになった看護師が,どのような役割意識もってかかわっているのかを明らかにすることである.調査の対象者は,毎年30名前後の新卒看護師が就職する6病院で,マンツーマンのプリセプターシップを行った26名である.データ収集は,「プリセプターを指名された時の気持ち」「プリセプターとしての準備」から構成した半構成的質問紙による調査を行った.分析は,内容分析を行った.その結果,【プリセプターを指名された時の気持ち】,【プリセプターとしてかかわっていく上での目標】,【かかわることへの心構え】【プリセプターをするに当たっての準備】の4つのカテゴリーが抽出された.【プリセプターを指名された時の気持ち】では,「積極的な感情」をもった人が6名(23.1%)であった.一方,「消極的な感情」を持った人が20名(76.9%)で,プリセプターという役割に対して不安や心配などの消極的な感情をもっていた.【プリセプターとしてかかわっていく上での目標】では,「プリセプティとの関係性を築く」,「プリセプティにとって良いモデルを示す」,「協力体制の活用」,「プリセプティの達成度」の4つのサブカテゴリーになっていた.その中で最も多かったものは「プリセプティとの関係性を築く」であった.【かかわることへの心構え】では「自分とプリセプティとの関係性」,「かかわる時の態度」,「指導方法」,「プリセプティの評価」の4つのサブカテゴリーになっていた.【プリセプターをするに当たっての準備】では,個人的な準備として「文献学習」や「指導計画の作成」を15名(57.7%)が行っていた.以上の結果から,プリセプターという役割に対して不安や心配などの消極的な感情をもっていても,かかわりや指導の方向性を見出していることが明らかとなった.しかし,プリセプターには戸惑いやストレスなどがあることから,プリセプターの意識を一人で貫くのは容易ではないことが示唆された, The aim of this research was to find out more about how nurses who acted as preceptors viewed their role. A survey of 26 nurses, who acted as preceptors on a one-to-one basis, was carried out in six hospitals which take on around 30 new graduate nurses every year. A semi-structured questionnaire was used to find out about the nurses’ feelings when chosen to be a preceptor and how they prepared for the role. The content of their replies was then examined. Four categories were extracted from the results: Feelings when selected as a preceptor, Aims in working as a preceptor, Attitude toward involvement, and Preparations for being a preceptor. In the category of Feelings when selected as a preceptor, 6 nurses (23%) had “positive feelings” while 20 (76.9%) had “negative feelings,” some with uneasiness or concern about taking on the role of preceptor. Int he category of Aims in working as a preceptor, four subcategories were identified: “build a good relationship with the preceptee,” “be a good role model for the preceptee,” “work together to produce a good result,” and “help the preceptee to make progress.” Among these four subcategories“ build a good relationship with the preceptee” was the most common. In Attitude toward involvement there were also four subcategories: “one’s relationship with the preceptee,” “manner during involvement,” “guidance methods,” and “evaluation of preceptee.” In Preparations for being a preceptor, 15 nurses (57. 7%)“ studied the literature” or “prepared guidance plans.” The results showed that, despite some negative feelings of unease and worry about the role of preceptor, the nurses were able to find a direction for their involvement and guidance of preceptees. However,the fact that the preceptors felt confused and stressed suggests that it is not easy for individual nurses become accustomed to the mindset of a preceptor.}, pages = {13--22}, title = {看護師のプリセプターとしての役割意識}, volume = {1}, year = {2008} }