@article{oai:dmu.repo.nii.ac.jp:00000293, author = {山岸, 秀嗣 and 寺野, 彰 and 桂, 大輔 and 加藤, 夏 and 篠原, 貴子 and 三好, 悠 and 津田, 守弘 and 上田, 秀一 and 江口, 光興 and Yamagishi, Hidetsugu and Terano, Akira and Katsura, Daisuke and Kato, Natsu and Shinohara, Takako and Miyoshi, Haruka and Tsuda, Morihiro and Ueda, Shuichi and Eguchi, Mitsuoki}, issue = {3}, journal = {Dokkyo journal of medical sciences}, month = {Oct}, note = {近年,医学教育改革が目まぐるしく行われている.その中で,学生による講義評価が行われはじめているが,まだその報告は少ない.獨協医科大学では学年委員会が主体となって,講義・実習に対するアンケート調査を第1学年から第4学年まで行った.その結果,講義に対して「十分に満足している」という学生は,どの学年においても多くはなかった.さらに,「わかりやすい講義」をしている教員の共通点は,板書・プリント・シラパスを活用しているという点であった.実習に関しては,「基礎医学」に関わる実習に対しての評価が高かった.今後の医学教育において,学生の意見の反映がよりよい講義につながるものと考えられる., Extensive innovations in medical education have been carried out in recent years in our country. Although student evaluations of lectures have been conducted, there have been few reports on this issue. Thus, our committee consisting of representatives of every grade played a leading role in making and evaluating a questionnaire investigation of the lectures and the experiments. The investigation covered students from freshmen to seniors. We found that there were few students in each grade who were satisfied with the lectures. Students gave high marks to lecturers who wrote in detail on the blackboard, distributed well-organized documents, and made practical use of the syllabus. Experiments concerning the preclinical course were also well accepted. We consider that this sort of investigation will be influential in improving the quality of lectures., 原著, Original}, pages = {209--216}, title = {学生アンケート調査による講義評価とその問題点}, volume = {31}, year = {2004}, yomi = {ヤマギシ, ヒデツグ and テラノ, アキラ and カツラ, ダイスケ and カトウ, ナツ and シノハラ, タカコ and ミヨシ, ハルカ and ツダ, モリヒロ and ウエダ, シュウイチ and エグチ, ミツオキ} }