@article{oai:dmu.repo.nii.ac.jp:00000526, author = {一杉, 正仁 and 菅谷, 仁 and 平林, 秀樹 and 下田, 和孝 and 妹尾, 正 and 田所, 望 and 古田, 裕明 and 上田, 秀一 and Hitosugi, Masahito and Sugaya, Hitoshi and Hirabayashi, Hideki and Shimoda, Kazutaka and Seno, Tadashi and Tadokoro, Nozomu and Furuta, Hiroaki and Ueda, Shyuichi}, issue = {1}, journal = {Dokkyo journal of medical sciences}, month = {Mar}, note = {予備校の医師国家試験模擬試験を利用して,本学学生の不得意問題抽出を行った. 2004および2005年度に行われ,全国で6,800人以上が受験した計4回の模擬試験を対象とした.各試験に出題されている全問題それぞれに対して,全国受験者および本学受験者別に平均得点率を算出した.各回とも得点率差が±10%以内に75%以上の問題が含まれた.得点率が全国平均より10%以上低い問題を不得意問題と考え,出題基準にしたがって内容を調査した.その結果,必修問題では臨床実習で学ぶべき内容が,医学総論および各論では基礎医学系の学習事項,産婦人科,小児科領域などが全受験生に比べて不得手な分野とわかった.本検討結果を教育担当者にフィードバックし,善後策を講じることで,学生に対してより平均的な実力を身につけることができるであろう., To pass the National Examination for Physician's, medical students have to gain high scores in absolute and relative evaluations of the examination. We analyzed the results of four trial examinations conducted by a preparatory school for medical students. In each question the average score of our medical students were compared to that of all medical students preparing for the examinations. We found the questions in which our students had low score with the differences of more than ten percent. According to the examination guideline, we categoried the difficult questions, and weak points of our medical students could be clarified. To gain higher scores in the relative evaluation of the examination, we have to emphasize the education for these weak categories., 原著, Original}, pages = {29--33}, title = {予備校模擬試験を用いた学生の不得意問題抽出の試み}, volume = {34}, year = {2007}, yomi = {ヒトスギ, マサヒト and スガヤ, ヒトシ and ヒラバヤシ, ヒデキ and シモダ, カズタカ and セノオ, タダシ and タドコロ, ノゾム and フルタ, ヒロアキ and ウエダ, シュウイチ} }