ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. Dokkyo Journal of Medical Sciences
  2. 44(3) 2017

第2学年「組織学総論」・「基礎神経科学」の教育効果の検討 ─中間試験導入と事前・事後学習課題の提示─

https://dmu.repo.nii.ac.jp/records/1529
https://dmu.repo.nii.ac.jp/records/1529
b5854565-4325-423a-b2c9-047181c6d831
名前 / ファイル ライセンス アクション
DJMS-44-3-4.pdf DJMS-44-3-上田-本文 (967.4 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
タイトル
タイトル 第2学年「組織学総論」・「基礎神経科学」の教育効果の検討 ─中間試験導入と事前・事後学習課題の提示─
タイトル
タイトル A Study of the Educational Effects of "Introduction to Histology" and "Basic Neuroscience" for Second-Year Students : Introducing Midterm Tests and Assigning Pre-Class and Post-Class Homework
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育効果
キーワード
主題Scheme Other
主題 事前・事後学習課題
キーワード
主題Scheme Other
主題 中間試験
キーワード
主題Scheme Other
主題 スクリーニング
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational effects
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 pre-class and post-class homework
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 midterm test
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 screening
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 上田, 秀一

× 上田, 秀一

上田, 秀一

Search repository
江原, 鮎香

× 江原, 鮎香

江原, 鮎香

Search repository
Shuichi, Ueda

× Shuichi, Ueda

en Shuichi, Ueda

Search repository
Ayuka, Ehara

× Ayuka, Ehara

en Ayuka, Ehara

Search repository
著者所属
値 獨協医科大学医学部 解剖学(組織) 講座
著者所属
値 獨協医科大学医学部 解剖学(組織) 講座
著者所属(英)
言語 en
値 Department of Histology and Neurobiology, Dokkyo Medical University School of Medicine
著者所属(英)
言語 en
値 Department of Histology and Neurobiology, Dokkyo Medical University School of Medicine
書誌情報 Dokkyo Journal of Medical Sciences

巻 44, 号 3, p. 217-226, 発行日 2017-10-25
要旨
内容記述タイプ Other
内容記述 獨協医科大学医学部では平成27年度より,発展的に自己学習習慣を身につけさせるため,講義時間・カリキュラムの変更を行っている.この効果を検討するため,変更前の2 年間 (平成25 年度および平成26 年度) と変更後の2年間 (平成27年度および平成28年度) の「組織学総論」および「基礎神経科学」の試験結果を比較し解析した.対象は,平成25年度138 名,平成26年度129 名,平成27年度133 名,平成28年度121 名の2年生である.事後学習課題の提出・評価,中間試験成績,学期末試験成績の結果とそれぞれの関連を解析した.特に中間試験を形成的評価と位置づけ,総合的評価としての学期末試験に及ぼす影響について検討した.形成的評価として中間試験を取り入れることにより,学生の学習方法の改善と学習意欲を促し学期末試験結果が向上した.事前・事後学習課題の提示は,知識の定着に有効であった.また,課題の評価と成績は関連しなかったが,未提出や期限切れ提出を繰り返す学生が成績不良となることが多く,事前・事後学習課題の提示は,早期指導介入のスクリーニングとして有効であると考えられた.
要旨(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Dokkyo Medical University made lecture time and curriculum changes, in effect since the 2015-16 school year, to help students learn self-study habits for their development. To examine the effectiveness of these changes, test results of “Introduction to Histology” and “Basic Neuroscience” for the two years after the changes (i.e., the 2015-16 and 2016-17 school years)were compared to those of the two years before the changes (2013-14 and 2014-15) and analysis was performed. The comparison focused on second-year students, including 138 in 2013-14, 129 in 2014-15, 133 in 2015-16, and 121 in 2016-17. The correlations among post-class homework submission and scores, midterm test grades, and end-of-term test grades were analyzed. In particular, midterm tests (objective tests)were treated as formative scores and their effect on end-of-term tests(general scores)was examined. By introducing midterm tests(objective tests)as formative scores, the courses helped students/learners to improve their study methods, motivated them to study, and resulted in higher grades during end-of-term tests. Assigning preclass and post-class homework was an effective way to firmly establish knowledge. Additionally, though there was no correlation between homework scores and grades, students who repeatedly failed to submit homework or submitted it late often got poor grades, meaning that homework evaluation seems to be effective screening for early
guidance and intervention.
記事種別
値 原著
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03855023
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA00629581
表示順
値 4
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:45:30.974782
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3