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医師国家試験模擬試験におけるマークミスについての解析
https://dmu.repo.nii.ac.jp/records/676
https://dmu.repo.nii.ac.jp/records/676b8f13785-4195-4c16-aeb4-fecf88a4c677
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KJ00005058780.pdf (592.4 kB)
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Item type | [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2017-05-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 医師国家試験模擬試験におけるマークミスについての解析 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Analysis of Inadvertent Errors of the Trial Examinations at Medical Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | マークミス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 医師国家試験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 模擬試験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多肢選択問題 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 医学教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | inadvertent error | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | National Examination for Physician's | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pilot test | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Multiple-choice questions | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Medical education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA00629581 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | イシ コッカ シケン モギ シケン ニオケル マーク ミス ニツイテノ カイセキ | |||||
著者 |
一杉, 正仁
× 一杉, 正仁× 菅谷, 仁× 平林, 秀樹× 妹尾, 正× 下田, 和孝× 田所, 望× 古田, 裕明× Hitosugi, Masahito× Sugaya, Hitoshi× Hirabayashi, Hideki× Seno, Tadashi× Shimoda, Kazutaka× Tadokoro, Nozomu× Furuta, Hiroaki |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 獨協医科大学国試教育センター | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 獨協医科大学国試教育センター | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 獨協医科大学国試教育センター | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 獨協医科大学国試教育センター | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 獨協医科大学国試教育センター | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 獨協医科大学国試教育センター | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 獨協医科大学国試教育センター | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Exam-Taking Support Center, Dokkyo Medical University School of Medicine | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Exam-Taking Support Center, Dokkyo Medical University School of Medicine | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Exam-Taking Support Center, Dokkyo Medical University School of Medicine | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Exam-Taking Support Center, Dokkyo Medical University School of Medicine | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Exam-Taking Support Center, Dokkyo Medical University School of Medicine | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Exam-Taking Support Center, Dokkyo Medical University School of Medicine | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Exam-Taking Support Center, Dokkyo Medical University School of Medicine | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Original | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 医学部6年生を対象に,試験におけるマークミスの実態調査を行い,有用な予防対策を検討した. 36人の学生が530問の医師国家試験用模擬試験を解答し,自己採点結果と実際の採点結果を照合した.半数以上の受験生が1問以上のマークミスをおかしていた.ミスの具体的内容では,自己採点が正しいものの,マークは誤っていた場合が45.7~54.8%と最も多く,選択数を誤っていた場合が30.4%~35.7%と続いた.また, 5肢複択問題のしめる割合が増えるにしたがって,マークミスの頻度も有意に増加する傾向であった.受験者の正味試験時間を調べると,規定時間の約10%は見直し時間として利用できることがわかった.受験者は,自ら選択した解答肢が正確にマークシートに記入されているかを見直すことで,不本意な失点が防げると思われる.マークミス予防の指導は, fail-safeの対策としても重要であり,医師となった後にも十分役立つと考えられる. | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Multiple-choice questions (MCQs) which have been used in the National Examination for Physician's, are considered the best objective way to test examinees' acquired knowledge. In recent examinations, the MCQs consist of two types of questions, such as choosing either one correct answer or two correct answers. Although some medical students found out the correct answers of the examinations, they failed to pass the examinations due to inadvertent errors on their answer-sheets. To prevent these careless errors, we analyzed the occurrence of inadvertent errors of the trial examinations for the National Examination for Physician's, Thirty-six medical students (sixth-year) had twice taken trial examinations. Each examination consisted of 530 MCQs. The differences of the marking between self-grading and auto-grading with the scanner were investigated with each student. More than half of the students made inadvertent mistakes when marking the answer-sheets. The more examinees solve the two-correct answers questions, the more the occurrence of inadvertent errors go on increasing. Furthermore, the students spent 74.7 to 93.1% of regulated time to solve the questions. Because the students have enough time to solve the questions, they have to look at the answer-sheets again to prevent the inadvertent errors of the answers. Our results might be useful for improving points on the recent National Examination for Physician's. | |||||
書誌情報 |
Dokkyo journal of medical sciences 巻 35, 号 2, p. 79-84, 発行日 2008-07-01 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03855023 |